Česky English Deutsch Pусский

Doplňující pedagogické studium 2011/2012

Informace o kurzu

Cenazdarma
Délka7.10.2011 - 16.3.2012
LektorLektoři DPS

Zahájení studia 07.10.2011, realizace v 14-ti denních cyklech. Obhajoby prací a závěrečné zkoušky se uskuteční na přelomu května/června 2012. Vzdělávání je určeno primárně pro zaměstnance VUT (s pracovní smlouvou), jde o interní doplňující pedagogické studium, které není totožné s komerčním DPS (viz https://lli.vutbr.cz/doplnujici-pedagogicke-studium).

Cíl vzdělávání akademických pracovníků:
Osvojit si myšlení moderní didaktiky v systémových souvislostech výchovně- vzdělávacích jevů a současně položit základy pro úspěšnou vyučovací praxi. Důraz je kladen na interaktivní a komunikační aspekty výchovně-vzdělávací práce, na rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků a na formování celé jejich osobnosti.
Předměty Lektor Termín

Rok 2011

   

Pedagogika

- pedagogika jako věda a systém

- propedeutika

- informační a institucionální báze pedagogiky
- základní pedagogické kategorie klasické pedagogiky
- vzdělání - druhy vzdělání, jednota vzdělání a výchovy

- základní pedagogické normy

- učební plán, učební osnovy, učebnice
- vědeckovýzkumná metodologie pedagogiky

Pavel Pecina

07.10.2011

12:30 - 16:00

Obecná didaktika pro VŠ učitele

- systémové pojetí didaktiky
- didaktické principy
- pedagogická interakce

- metody výuky
- metody opakování a procvičování

Pavel Pecina

Silvie Malá

21.10.2011

08:30 - 16:00

Rétorika

- srozumitelné, jasné a přesvědčivé komunikace
- podstatu různých komunikačních situací
- porozumění
- schopnost měnit názory a stanoviska

Obecná didaktika pro VŠ učitele

- hodnocení, klasifikace, zkoušky, didaktické testy
- organizace vyučování
- učební pomůcky, moderní učebny, prezentace
- příprava učitele na vyučování.
- klima školy a třídy, atmosféra vyučovací hodiny.
- realizace výuky

- motivace

- vedení žáků v průběhu výuky

- komunikace ve výuce.

Milan Klapetek

Pavel Pecina

04.11.2011

08:30 - 16:00

Trénink komunikačních dovedností

a řešení konfliktů

- komunikační minimum
- základy efektivní komunikace
- neverbální komunikace
- asertivní komunikace
- společenský kodex v práci profesionála
- zdravý životní styl

Jana Látalová

18.11.2011

08:30 - 16:00

Rétorika

- exkurzy do oblastí psychologie i filosofie komunikace

Didaktika technických předmětů

- oborové didaktiky v systému pedagogických věd
- teorie tvorby kurikula a didaktické transformace.
- didaktická klasifikace učiva, funkce a etapy
- výukové cíle a obsah vzdělávání technických předmětů
- uplatňování didaktických zásad v technických předmětech

Milan Klapetek

Pavel Pecina

02.12.2011

08:30 - 16:00

Didaktika technických předmětů

- výukové metody ve výuce odborných předmětů
- klasické výukové metody ve výuce technických předmětů
- aktivita žáků, učební úlohy, aktivizující metody
- diskusní metody, řešení problémových úkolů

- didaktické hry, inscenační a situační metody
- projektové vyučování, skupinová a kooperativní výuka

 

Komunikace a sociální interakce ve výuce

Pavel Pecina

Silvie Malá

16.12.2011

08:30 - 16:00

Rok 2012

   

Právní minimum

Didaktika technických předmětů

- metody opakování osvojeného učiva
- metody prověřování a hodnocení žáků
- organizační formy výuky v technických předmětech
- didaktická technika

- učební pomůcky používané v technických předmětech
- plánování a příprava výuky v technických předmětech
- mezipředmětové vztahy ve výuce technických předmětů
- osobnost učitele technických předmětů

Ivo Svoboda

Pavel Pecina

06.01.2012

08:30 - 16:00

Právní minimum

Pedagogická tvořivost

- tvůrčí myšlení

- tvořivost inženýrská, výzkumnická

- vynalézání, metody vynalézání
- tvořivost jako výukový cíl
- koncepce tvořivého vyučování
- podmínky tvůrčího procesu
- realizace tvořivé výuky v technických předmětech

Ivo Svoboda

Pavel Pecina

20.01.2012

08:30 - 16:00

Duševní hygiena pro VŠ učitele Dosedlová

03.02.2012

08:30 - 16:00

Moderní výukové metody

- úvod do problematiky - přehled výukových metod
- aktivizující metody výuky
- diskusní metody ve výuce

- rozhovor, dialog, diskuse, příklady z praxe)
- problémová metoda
- didaktické hry
- výukové projekty

Pavel Pecina

Silvie Malá

17.02.2012

08:30 - 16:00

Moderní výukové metody
- skupinová a kooperativní výuka, partnerská výuka
- brainstorming
- kritické myšlení
- otevřené učení, učení v životních situacích
- výuka podporovaná počítačem
- další varianty metod

- metoda černé skříňky

- metoda konfrontace

- metoda lodni porady

- gordonova metoda, philips 66

- hobo metoda, synektika, TRIZ A ARIZ
- zavádění a realizace moderních metod ve výuce

Pavel Pecina

02.03.2012

12:30 - 16:00

Distanční vzdělávání (e-learning)

- přínos a úskalí distanční formy vzdělávání

- organizace výuky a učení

- e-learning - teorie a praxe

- efektivní učební materiály a pomůcky

- role pedagoga v moderních formách vzdělávání

- specifika učení dospělých

- psychologie učení dospělých

- obtížné situace a jejich řešení - případové studie


Monika Ambrožová

16.03.2012

08:30 - 16:00

Obhajoba závěrečných prací

Pavel Pecina

Silvie Malá

Milan Klapetek

Ivo Svoboda

květen/červen 2012

Podmínky pro získání Osvědčení o absolvování DPS platné na VUT v Brně:

  1. docházka min. 80 % stanoveného harmonogramu
  2. odevzdání závěrečné práce v rozsahu 20 - 30 stran dle okruhů zadání
  3. obhajoba závěrečné práce před zkušební komisí

Lektoři: podrobnější informace o lektorech naleznete po rozkliknutí jejich jmen.

 


VUT Design

© 2000-2024 Centrum vzdělávání a poradenství VUT 
Sídlo: Purkyňova 464/118, 612 00 Brno

SOUHLASÍM
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.